گزارش دور چهارم سفر دبیرخانه توسعه مدرسه تعاونی به شهرستان چابهار

 

دبیرخانه توسعه مدرسه تعاونی، در آخرین هفته آبان ماه سال جاری در راستای ماموریت ترویجی و آموزشی خود در منطقه و برای بار چهارم به شهرستان چابهار سفر کرد؛ ماموریت ما در این سفرکه به سه حوزه مدارس، سوزن دوزی و گرشگری برمی­گشت، عبارت بود از؛

 

  • معرفی طرح مدرسه، مهارت ورزی و تعاونی به سه مدرسه در چابهار
  • معرفی طرح خواهر و برادر خواندگی بین مدرسه راه رشد و مدارس چابهار در پایه نهم
  • نشست با مدیر منطقه آزاد تجاری چابهار برای بررسی زمینه های همکاری مشترک برای توسعه بومی
  • برگزاری دور سوم کلاس های آموزش ضمن خدمت معلمان

 

طرح مدرسه، مهارت ورزی و تعاون

چنانکه مذاکرات پیشین با مدیرکل آموزش و پرورش استان، آقای دکتر نوروزی صورت گرفته بود، اجرای طرح " مدرسه، مهارت ورزی و تعاون" با ورود به مدارس و معرفی طرح به معلمان و دانش آموزان آغاز شد. در گام اول مجوز ورود به مدارس از اداره آموزش و پرورش و با تکیه بر ابلاغ وزارت تعاون مبنی بر ماموریت ترویجی راه رشد در حوزه تعاون، اخذ و اجازه ورود به سه مدرسه نمونه دولتی دخترانه مهاجر در شهر چابهار و مدرسه دولتی دخترانه هانیه و مدرسه دولتی پسرانه امام جواد صادر شد.

ورود به مدارس با هدف آشنایی با معلمان و بررسی فضای دانش آموزان در مورد اجرای طرح بود. در مدرسه مهاجر چابهار که مدرسه نمونه دولتی دخترانه است، نشستی با معلمان داشتیم و ضمن معرفی طرح "مدرسه، مهارت ورزی و تعاون" به تبادل نظر با آنان در مورد نحوه اثرگذاری طرح پرداختیم. حاصل گفتگو نشان داد، معلمان حاضر در مدرسه توانایی خوبی برای ارائه آموزش در حوزه سوزن‌دوزی دارند که می‌تواند ذیل درسِ کار و فن­ آوری و یا درس هنر ارائه شود، چنانکه در حال حاضر نیز سوزن‌دوزی در مدارس دخترانه آموزش داده می‌شود اما کیفیت دوخت تفاوتی با آنچه در بازار عمومی در جریان است ندارد و همچنین آموزش صرف سوزن دوزی کمتر می‌تواند به ایجاد کسب و کار عادلانه و مستقل منجر شود.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، برای ارتقای آموزش سوزن دوزی در مدارس و پیوند آن با طرح حاضر می‌توان به طرح جامعی برای آموزش معلمان و اعزام آنان با هدف خاص به کلاس‌های درس اندیشید. این طرح می‌تواند شامل آموزش دوخت، ترکیب رنگ، آموزش طراحی، شناخت چرخه تولید تا عرضه، شناخت بازار فروش، نحوه ارائه محصولات در فضای مجازی، شبکه سازی و تشکل‌یابی در قالب تعاونی برای راه ندازی کسب و کار بومی باشد.

نظرسنجی مختصری در مدارس دخترانه به ما نشان داد که تمایل جمعی از دانش آموزان دختر برای شرکت در دوره گردشگری و ترجیح آن نسبت به سوزن دوزی، انتخاب مهارت ورزی سوزن دوزی برای دختران و گردشگری برای پسران را دشوار می‌کند. در میان پسران نیز افرادی بودند که ترجیحشان انتخاب سوزن دوزی بود و می گفتند که هم اکنون در این زمینه فعالیت میکنند!. اطلاع از چنین پراکندگی ما را به این فکر واداشت که انتخاب طرح مهارت آموزی را بدون توجه به جنسیت دانش آموزان، به عهده علاقه، توان و انتخاب خودشان بگذاریم، لذا به نظر می‌رسد انجام این طرح در مدارس باید با حق انتخاب برای دانش آموزان توام باشد.

در دو مدرسه روستای کمپ نیز با دختران و پسران پایه نهم در مورد طرح به گفتگو نشستیم؛ مدرسه دخترانه هانیه و مدرسه پسرانه امام جواد میزبان اعضای دبیرخانه در این روستا بودند. در جمع دانش آموزان با زبان ساده و قابل فهم به شرح مختصری در مورد ضرورت توسعه با تکیه بر نیروی جامعه پرداختیم و بعد از آ به دو ظرفیت مهم در این منطقه یعنی سوزن دوزی و گردشگری اشاره کردیم. بعد از آن به امکان ایجاد کسب و کار بومی در این دو حوزه و ضرورت آموزش آن از سنین پایین‌تر پراختیم. به دانش آموزان گفته شد که اولویت ما به عنوان یک مدرسه، ایجاد امکان ادامه تحصیل برای آنان است و در مورد افق و تمایلاتشان برای انتخاب حرفۀ آینده آنها نیز گفتگو کردیم. در نهایت طرح مهارت آموزی در مدرسه را به عنوان امکانی برای راه اندازی کسب و کار حرفه‌ای، کسب درآمد و ایجاد زمینه‌ای برای ادامه تحصیل و پیوند زدن با آینده حرفه‌ای و شغلی دیگر معرفی کردیم.

ارزیابی مختصر از گفت‌گوهای صورت گرفته نشان می دهد که؛

  • برای اجرای طرح مدرسه، مهارت ورزی و تعاونی می‌توان از همکاری نیروی آموزشی در مدارس بهره گرفت که هزینه انجام طرح را به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد اما ضروری است که منبع تامین این هزینه مورد بررسی قرار گیرد.
  • معلمان برای اجرای این طرح نیاز به آموزش دقیق و به روز دارند تا بتوانند به ارائه آموزش موثر بپردازند.
  • ایجاد انگیزه و فرهنگ سازی در میان مردم بومی و به ویژه دانش آموزان، برای پیشبرد طرح ضروری است؛ ایجاد اعتماد، باور به امکان تغیر شرایط زندگی و خوداتکایی مولفه هایی کمرنگی است که نیاز به تقویت دارد.
  • تقدیرگرایی، نگاه قضا و قدری، محرومیت و فقر موانع مهم در مسیر مامورت ما تلقی می‌شود.
  • نگاه جنسیتی که به اعمال محدودیت در آموزش مهارت ورزی منجر می‌شود؛ عامل بازدارنده‌ای در تحقق موثر طرح است.
  • برگزاری این طرح دست کم در مرحل اولیه به دلیل هزینه لازم، نظارت بر کیفیت، آموزش معلمان و جلب اعتماد بومیان باید در محدوده کوچکتری انجام شود. پیشنهاد می‌شود این طرح در دو مدرسه به طور متمرکز انجام شود اما قابلیت جذب مدارس دیگر وجود داشته باشد باشد.

طرح خواهر  برادرخواندگی

طرح دیگری که در این سفر کلید خورد، طرح خواهر و برادر خواندگی مدارس بود؛ اعضای دبیرخانه توسعه مدرسه تعاونی با معرفی مدارس چابهار در مدرسه راه رشد و انتقال شرایط و وضعیت آنان به شکل گزارش مستند، مشارکت دانش آموزان پایتخت نشین را برای کمک به آموزش بچه‌های چابهاری طلب کردیم. در حین سفر به چابهار قرار شد، هر کلاس در تهران خواهر یا برادر خوانده یک کلاس مشابه در چابهار شود و در ارتباط مستقیم به انتقال دانش، مواد کمک آموزش و حمایت های مادی و معنوی  بپردازد.

ملاحظات این طرح عبارتند از ؛

  • ایجاد نگاه فرادستی در دانش آموزان پایتخت­نشین و تثبیت موقعیت فرودستی در نگاه دانش آموزان چابهاری خطر قابل توجهی است که باید به شکل دقیق مورد واکاوی قرار گیرد. ایجاد تصور دقیق از مسئولیت اجتماعی و نیز جلب حمایت برای توان افزایی دو هدف عمده است که باید به واسطه آموزش در هر دو طیف تقویت شود.
  • نظارت بر نوع ارتباط، آموزش و کنترل، ضروریاتی است که البته می‌تواند تهدید کننده ارتباط بین دانش آموزان نیز باشد.

 

برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت

در این سفر همچنین سومین دور کارگاه‌های آموزش ضمن خدمت برای معلمان چابهاری برگزار شد؛ این کلاسها در غالب 50 ساعت و با موضوع ارزیابی توصیفی، علوم، فارسی و ریاضی برگزار شد و طی آن حدود 40 نفر از معلمان چابهاری از آموزش مستقیم بهره بردند.

 

نشست با منطقه آزاد تجاری چابهار

در راستای توان افزایی جامعه بومی در این سفر نشستی با مدیر منطقه آزاد چابهار آقای دکتر کردی و مدیر امور گردشگری در منطقه، سرکار خانم شهرکی برگزار شد؛ در این نشست طرح مشترکی فی ما بین منطقه و دبیرخانه برنامه رریزی شد.

این طرح شامل فعالیت های ترویجی و آموزشی دبیرخانه در دو حوزه گردشگری و سوزن دوزی است که منجر به یک برونداد عمومی و گسترده خواهد شد. منطقه آزاد با پیشنهاد برگزاری اولین جشنواره سوزدن دوزی و گردشگری، حمایت خود را از پروژه ترویجی و آموزشی دبیرخانه مدرسه تعاونی، اعلام کردند. این جشنواره قرار است در مرداد ماه سال 97 و با دعوت از شرکت‌های صنایع پوشاک برگزار شود و طی آن ظرفیت سوزن‌دوزی منطقه به بازار گسترده تری معرفی خواهد شد. همچنین در حوزه گردشگری با معرفی پروژه تربیت بلد محلی و معرفی آن به جامعه گردشگری کشور، به چرخه اقتصاد منطقه و راه اندازی کسب و کار در این حوزه منجر خواهد شد. از سوی دیگر برگزاری جشنواره عکاسی، طرح دیگری است که در دستور کار قرار گرفت؛ این طرح می تواند به معرفی جاذبه های گردشگری این منطقه منجر شود.

 

 

انتهای گزارش

سمیرامیس شاه اسماعیلی

 

 

 

پیام بانک سینا، حامی اصلی دبیرخانه مدرسه تعاونی

فعالیت های دبیرخانه به روایت تصویر

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید